نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک

نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود.

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک مواردی هستند که به شما به‌عنوان مالک خودرو کمک می‌کنند تا خرابی‌های ایجادشده در گیربکس اتوماتیک خودرو خود را در مراحل اولیه متوجه شده و آن‌ها را رفع کنید، دانستن نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک به‌عنوان مالک خودرو به شما کمک می‌کند با رفع به‌موقع خرابی گیربکس اتوماتیک در هزینه‌های تعمیر و زمان موردنیاز برای تعمیر گیربکس صرفه‌جویی قابل‌توجهی داشته باشید.

 

  1. ساییدن یا لرزش در دنده

گیربکس اتوماتیک شما معمولاً هنگام تعویض دنده به دنده به‌آرامی کار می‌کند. هنگام تعویض دنده خودرو، نباید احساس ساییدگی، لیز خوردن یا لرزش داشته باشید. هنگامی‌که یک گیربکس اتوماتیک شروع به مشکلاتی می‌کند، این علائم می‌توانند ناچیز به نظر برسند. اما، بهتر است در این مرحله توجه کنید زیرا احتمالاً با استفاده بدتر می‌شود. اگر در حال حاضر هنگام تعویض ماشین، احساس ناراحتی می‌کنید، وقت آن است که آن را سوار کنید تا ما آن را بررسی کنیم. به‌طورمعمول وقتی گیربکس‌های اتوماتیک دنده‌ها آسیب‌دیده‌اند، به‌تدریج بدتر می‌شوند.

خلاصه: این مشکل جدی‌تری است و زمان بسیار مهم است. مطمئن شوید که خودروی خود را به‌زودی به متخصص گیربکس اتوماتیک واجد شرایط تحویل دهید.

  1. خودرو در دنده درگیر نمی‌شود یا پاسخ نمی‌دهد

وقتی خودروی خود را به حرکت درمی‌آورید یا دنده‌عقب می‌گذارید، بلافاصله پاسخ می‌دهد یا تأخیر دارد؟ گیربکس ماشین با درایو یا دنده‌عقب اصلاً درگیر نمی‌شود؟  هر دو مسائلی هستند که ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل باشند. این می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در روغن شما باشد که خواص محافظتی آن تحلیل رفته و غلیظ شده است. در این مورد یک تعویض روغن خوب می‌تواند به شما کمک کند.

مواقع دیگر ممکن است با مشکل سیستم کامپیوتری مواجه شوید. گاهی اوقات ریست کردن کامپیوتر ماشین نیز می‌تواند مشکل را حل کند. می‌توانید این کار را خودتان با قطع کردن باتری به مدت 30 دقیقه انجام دهید. این می‌تواند به آن اجازه تنظیم مجدد را بدهد. اگر این کمکی نکرد، وقت آن رسیده است که به یک مکانیک گیربکس واجد شرایط اجازه دهید شما را جستجو کند.

خلاصه: وقتی گیربکس اتوماتیک شما درگیر نمی‌شود یا تأخیر می‌اندازد، وقت آن است که از کسی بخواهید به آن نگاه کند. بیشتر مشکلات ناشی از این علائم جزئی هستند، اما بهتر است مطمئن شوید.

  1. صدا ایجاد می‌کند: ناله کردن، زمزمه کردن یا کوبیدن، در حالت خنثی پرسروصدا

اگر ناگهان صدای ناله، زمزمه یا هق‌هق در زیر ماشین خود شنیدید که قبلاً نشنیده‌اید، ممکن است با مشکل گیربکس اتوماتیک مواجه شوید. این مشکل ممکن است جزئی باشد، اما می‌تواند نشانه چیز بدتری باشد.

برخی از صداهایی که از گیربکس شما می‌آید می‌تواند ناشی از خراب شدن روغن گیربکس اتوماتیک شما باشد. این روغن وظیفه سنگینی دارد که مقدار شگفت‌انگیزی از چرخ‌دنده‌ها و اجزای مکانیکی را روغن‌کاری نگه می‌دارد. باگذشت زمان و استفاده، آن روغن خاصیت محافظتی خود را از دست می‌دهد و این اصطکاک را متوقف نمی‌کند. اصطکاک چیزی است که به سیستم پیچیده گیربکس اتوماتیک آسیب می‌رساند.

اگر صداهای کوبنده را می‌شنوید و مشکوک هستید که از گیربکس می‌آید، ممکن است گیربکس شما قبلاً یک قسمت داخلی داشته باشد که منتشر می‌شود. اگر این‌طور است، مهم است که فوراً یک مکانیک گیربکس اتوماتیک واجد شرایط به آن نگاه کنید.

خلاصه : برخی از صداها ممکن است مشکلات ساده‌ای به دلیل روغن گیربکس شما باشند، درحالی‌که برخی اوقات ممکن است جدی‌تر باشند. در صورت امکان حتماً روغن گیربکس اتوماتیک خود را بررسی کنید. اگر کم هستید، مقداری اضافه کنید و به‌زودی وارد فروشگاه شوید تا با یکی از مکانیک‌های گیربکس ما در مورد این مشکل صحبت کنید. اگر مطمئن نیستید و نیاز به آرامش دارید، فورا تماس بگیرید یا به فروشگاه مراجعه کنید.

  1. بوی سوختن آن را می‌دهد

ماشین شما نباید بوی سوختگی داشته باشد و این موضوعی است که باید نگران آن باشید. یکی از شایع‌ترین دلایل بوی سوختگی از گیربکس اتوماتیک، گرم شدن بیش‌ازحد روغن است. روغن گیربکس شما نقش بسیار مهمی در محافظت از این سیستم بسیار گران‌قیمت و پیچیده دارد که به‌درستی کار می‌کند. عمدتاً روان کاری است.

هنگامی‌که توانایی روان کاری روغن گیربکس شما کاهش می‌یابد، همان‌طور که باگذشت زمان و مسافت پیموده شده کاهش می‌یابد، اصطکاک مخرب بین تمام قطعات را ممکن می‌کند. اصطکاک باعث تجزیه قطعات و تجمع زباله و لجن احتمالی می‌شود. همه این مشکلات باهم درنهایت منجر به خرابی کامل گیربکس اتوماتیک می‌شود. که گران است و کاملاً ناخوشایند است.

گاهی اوقات علت فقط پایین بودن سطح روغن گیربکس اتوماتیک است. این معمولاً ناشی از نشتی است زیرا در بیشتر خودروها برخلاف روغن‌موتور، روغن گیربکس باگذشت زمان کاهش نمی‌یابد. همچنین، این ممکن است با نوع نامناسب روغن اضافه‌شده به‌وسیله نقلیه خاص شما اتفاق بیفتد.

خلاصه : اگر بوی سوختگی ناشی از گیربکس اتوماتیک خود را حس کردید، زمان آن است که قبل از اینکه مشکل بزرگی باشد، اقدام کنید. اگر می‌دانید سطح روغن خود را بررسی کنید و با ما تماس بگیرید یا به ما مراجعه کنید تا علت را بیابید و خیال خود را راحت کنید.

  1. لغزش چرخ‌دنده‌ها

آیا ماشین شما در صورت نیاز از دنده خارج می‌شود یا کشش را از دست می‌دهد؟ اگر چنین است، این‌یک مشکل ایمنی جدی است. اگر وقتی پشت فرمان هستید گیربکس شما در دنده‌ها می‌لغزد و از آن خارج می‌شود و برای جلوگیری از بروز مشکل باید به آن گاز بدهید، ترسناک است.

کامپیوتر ماشین شما به گیربکس می‌گوید که چه زمانی بین یک‌دنده و دنده دیگر تعویض شود. به ماشین شما می‌گوید که چه زمانی نیرو را به چرخ‌های شما ارسال کند. اگر چیزی در اینجا خراب باشد، سیگنال به‌درستی ارسال نمی‌شود.

خلاصه : لیز خوردن دنده‌ها یک مشکل ایمنی جدی است. اگر گیربکس اتوماتیک خودروی شما در دنده‌ها می‌لغزد یا از دنده خارج می‌شود، فوراً با خیال راحت با مغازه تماس بگیرید یا به فروشگاه مراجعه کنید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به ماشین خود برای رانندگی در اینجا اعتماد کنید، با ما تماس بگیرید و ما می‌توانیم یک یدک‌کش برای شما ترتیب دهیم.

  1. روغن گیربکس اتوماتیک کم یا نشتی

آیا روغن قرمز روشن یا احتمالاً کثیف قرمز تیره را در خیابان یا کف گاراژ خود دیده‌اید؟ احتمالاً روغن گیربکس اتوماتیک را می‌بینید. ازآنجایی‌که روغن گیربکس هرگز نباید نشت کند، این می‌تواند منجر به خرابی بسیار جدی و کامل گیربکس شما شود – که بسیار ناخوشایند و پرهزینه است (اغلب بیشتر از یک موتور جدید).

برخلاف روغن‌موتور، روغن گیربکس معمولاً به دلیل زمان و مسافت پیموده شده کاهش نمی‌یابد. بنابراین، اگر می‌بینید که روغن گیربکس کم است، درجایی نشت دارید. روغن کم می‌تواند اصطکاک زیادی در گیربکس شما ایجاد کند که باعث خرابی قطعات داخل و درنهایت به خرابی کامل گیربکس می‌شود.

روغن گیربکس کم یا نشتی چقدر جدی است؟ اگر کاری انجام ندهید، به یک مشکل بسیار جدی تبدیل می‌شود. اما، لازم نیست این‌طور باشد. گاهی اوقات نشتی یک سرویس کم‌هزینه است فقط برای تعویض واشر نشتی یا احتمالاً شلنگ. فقط به یاد داشته باشید، از یک مشکل کوچک در گیربکس اتوماتیک خود غافل نشوید، مگر اینکه بعداً مشکل بزرگی را بخواهید.

خلاصه : نشتی و روغن کم در گیربکس اتوماتیک شما طبیعی نیست. اگر زودتر مشکل را پیدا کنید، تعمیر احتمالاً کوچک‌تر است. به دنبال روغن قرمزرنگ زیر ماشین خود بگردید تا متوجه شوید که آیا نشتی دارید.

  1. روشن بودن چراغ موتور را بررسی کنید

چراغ “Check Engine” شما وجود دارد تا به شما کمک کند تا متوجه شوید مشکل فعلی یا آتی در ماشین شما وجود دارد. اما این چراغ می‌تواند نشان‌دهنده مشکل بسیاری از سیستم‌های مختلف در ماشین شما باشد، نه‌فقط گیربکس شما.

گیربکس شما حاوی حسگرهای متعددی است که می‌توانند هر چیزی غیرعادی را در گیربکس شما تشخیص دهند – خیلی بیشتر از شما. این سنسورها سیگنال‌هایی را به رایانه شما ارسال می‌کنند که مشکلی وجود دارد. سپس چراغ چک موتور آن پیغام را برای شما ارسال می‌کند که مشکلی وجود دارد.

چرا چراغ چک موتور بررسی‌شده است؟ خوب، به این دلیل است که اگر مشکل مربوط به گیربکس اتوماتیک شما باشد و تشخیص زودهنگام نشان‌دهنده مشکل باشد، راه‌حل شما ممکن است کوچک باشد. اگر صبر کنید، می‌توانید غم و اندوه و پول زیادی را برای خود به ارمغان بیاورید.

خلاصه : اگر چراغ چک موتور شما روشن است، فوراً آن را بررسی کنید. ممکن است این‌یک مشکل بسیار کوچک باشد که رایانه شما آن را حس کرده است و می‌تواند به دلیل تعمیر 1000 درصد از شما را ذخیره کند.

 

نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. افزایش دمای گیربکس: اگر دمای گیربکس بالاتر از حد معمول شود، این ممکن است نشانه خرابی گیربکس باشد.

۲. افزایش وزن خودرو: اگر وزن خودرو افزایش یابد، این ممکن است باعث شود که گیربکس به طور زیادی تحمل بار بیشتری بکشد و در نتیجه خراب شود.

۳. نویز و صدای غیر عادی: اگر گیربکس صدایی بیشتر از حد معمول تولید می‌کند، ممکن است نشانه خرابی باشد.

۴. عملکرد نامناسب: اگر گیربکس به درستی کار نمی‌کند و دنده‌ها به درستی تغییر نمی‌کنند، این ممکن است نشانه خرابی باشد.

۵. لرزش در خودرو: اگر خودرو شما در حالت ایستاده و یا در حال حرکت به شدت لرزش دارد، ممکن است نشانه خرابی گیربکس باشد.

۶. نشت مایعات: اگر مایعات گیربکس به صورت غیر معمول نشت می‌کند، ممکن است نشانه خرابی باشد.

اگر این نشانه‌ها را در خودروی خود مشاهده کردید، بهتر است به یک کارشناس خودرو مراجعه کنید تا احتمال خرابی گیربکس را بررسی کند.

 

بسیاری از مشکلات گیربکس شما از اندک شروع می‌شود. نادیده گرفتن سیگنال‌هایی مانند علائم ذکرشده در بالا معمولاً منجر به تعمیرات بسیار پرهزینه می‌شود. برخی از تعمیرات کوچک و مقرون‌به‌صرفه هستند و می‌توانند بعداً از پرداخت صورت‌حساب هنگفت جلوگیری کنند. اگر آرامش خاطر و پول شما برایتان مهم است و هر یک از این مشکلات گیربکس اتوماتیک را تجربه کردید، با ما تماس بگیرید یا خودروی خود را در مغازه بیاورید تا نظر ما را بگیرید.

موتور شامل یک سیلندر میل‌لنگ مرکزی سنگین است که می‌چرخد و قدرت چرخاندن چرخ‌ها را فراهم می‌کند. “سرعت موتور” سرعت چرخش میل‌لنگ است که برحسب دور در دقیقه یا “rpm” اندازه‌گیری می‌شود. اکثر موتورها بیشترین قدرت خود را در محدوده سرعت نسبتاً محدودی تولید می‌کنند، اما رانندگی وسیله نقلیه به محدوده وسیع‌تری نیاز دارد. گیربکس حلقه حیاتی است، افزایش گشتاور برای شتاب گرفتن از یک توقف، یا جلوگیری از کار بیش‌ازحد موتور در سرعت‌های بزرگراه.

 

یک گیربکس اتوماتیک از سنسورها برای تعیین زمان تعویض دنده استفاده می‌کند و با استفاده از فشار داخلی روغن آن‌ها را تغییر می‌دهد. درحالی‌که اجزای متعددی در جعبه‌دنده جاسازی‌شده‌اند و عملکرد واقعی آن‌ها کمی پیچیده‌تر از نسخه ساده‌شده ارائه‌شده در اینجا است، اجزای کلیدی مبدل گشتاور و چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای هستند.

 

به‌منظور تعویض دنده، گیربکس باید به‌طور موقت از موتور جدا شود. در گیربکس دستی، راننده این کار را با فشار دادن پدال کلاچ انجام می‌دهد، اما در گیربکس اتوماتیک، مبدل گشتاور آن را کنترل می‌کند.

 

دو جزء فن شکل در داخل مبدل گشتاور وجود دارد که با روغن گیربکس پرشده است: یک پروانه که به میل‌لنگ موتور متصل است و یک توربین که به شفت ورودی گیربکس متصل است. همان‌طور که موتور پروانه را می‌چرخاند، پره‌های آن روغن را به حرکت درمی‌آورد که به‌نوبه خود باعث چرخش توربین می‌شود. روغن در یک حلقه بسته حرکت می‌کند. سومین جزء فن شکل، ، بین پروانه و توربین قرار می‌گیرد و به هدایت حرکت روغن کمک می‌کند. همان‌طور که دریچه گاز را برای افزایش سرعت فشار می‌دهید، روغن توربین را سریع‌تر حرکت می‌دهد تا نیروی بیشتری را از طریق گیربکس ارسال کند. با کاهش سرعت، حرکت روغن کند می‌شود، چرخش توربین متوقف می‌شود و موتور می‌تواند بدون توقف کار کند.

توربین و پروانه به‌طور دائم متصل نیستند و پروانه همیشه سریع‌تر می‌چرخد. اکثر خودروها از یک مبدل قفل‌دار استفاده می‌کنند که دارای یک کلاچ مکانیکی است که به‌طور موقت این دو جزء را در سرعت‌های بالاتر به هم متصل می‌کند تا به بهبود مصرف سوخت کمک کند.

هنگامی‌که این نیرو به شفت ورودی گیربکس منتقل شد، زمان آن فرامی‌رسد که چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای کار خود را انجام دهند. نام از نحوه چیدمان آن‌ها می‌آید. چرخ‌دنده مرکزی را دنده خورشیدی می‌نامند، درحالی‌که چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای کوچک‌تر به دور آن می‌چرخند و در حلقه‌ای به نام حامل سیاره نگه‌داشته می‌شوند. یک چرخ‌دنده دندانه‌دار بزرگ همه آن‌ها را احاطه کرده و با چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای در حامل آن‌ها مشبک شده است.

به‌جای استفاده از چرخ‌دنده جداگانه برای هر دنده، سرعت‌های مختلف گیربکس از طریق ترکیبی از دنده‌ها به دست می‌آید. چرخ‌دنده‌های خورشیدی، سیاره‌ای و حلقه‌ای در ترکیب‌های مختلف مشبک شده‌اند، مانند چرخش چرخ‌دنده بیرونی درحالی‌که چرخ‌دنده خورشیدی داخلی ثابت می‌ماند. این کار با کلاچ‌های اصطکاکی کوچکی که چرخ‌دنده‌ها را برای چرخش درگیر می‌کند و نوارهایی که آن‌ها را از مسیر خارج می‌کند تا نچرخند به دست می‌آید. کلاچ‌ها و باندها توسط پین‌ها و سوپاپ‌هایی کار می‌کنند که توسط روغن گیربکس اتوماتیک تحت‌فشار فعال می‌شوند.

گیربکس با ایجاد نسبت‌های مختلف دنده، قدرت را از موتور گرفته و در مسیر خود به محور خروجی که نیرو را به سمت چرخ‌ها می‌فرستد، آن را افزایش یا کاهش می‌دهد. در دنده اول، موتور نسبتاً آهسته می‌چرخد زیرا راننده به‌تدریج گاز را فشار می‌دهد، بنابراین گیربکس از یک‌دنده کم استفاده می‌کند تا گشتاوری که به چرخ‌ها می‌رود را چند برابر کند تا قدرت لازم برای شتاب گیری را به آن‌ها بدهد. در سرعت‌های بزرگراه، گیربکس از Overdrive استفاده می‌کند، زمانی که سرعت خروجی گیربکس سریع‌تر از سرعتی است که از موتور وارد می‌شود و باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و فرسودگی موتور می‌شود.

هنگامی‌که گیربکس در حالت معکوس قرار می‌گیرد، چرخ‌دنده خورشیدی کوچک چرخ‌دنده حلقه بیرونی را به عقب می‌چرخاند. برای پارک، یک‌دنده پارکینگ دندانه‌دار کوچک توسط یک چفت کوچک به نام پاول پارکینگ محکم نگه‌داشته می‌شود که از چرخاندن چرخ‌ها توسط محور خروجی جلوگیری می‌کند.

 

کلینیک تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک

ازآنجایی‌که گیربکس اتوماتیک شما یک جزء مکانیکی بسیار پیچیده است، پیدا کردن یک مکانیک بااستعداد بسیار مهم است. در اینجا در کلینیک تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک، ما در تمام‌کارهای مربوط به گیربکس‌ها تخصص داریم.

وقتی زمان تعمیر گیربکس اتوماتیک یا سرویس گیربکس فرامی‌رسد، تجربه و آموزش عیب‌یابی ما، کلینیک تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک را به بهترین گزینه برای تعمیر گیربکس CVT در تهران و مناطق اطراف تبدیل می‌کند.

مجموعه ما روی انواع خودروهای خارجی و داخلی کار می‌کند. ما با خوشحالی تمام خدمات خود را با نرخ رقابتی ارائه می‌دهیم و تنها بهترین خدمات مراقبت و نگهداری خودرو را باکیفیت ارائه می‌دهیم.

خدمات به مشتریان و ایمنی اولویت‌های ما هستند. کلیه خدمات ما با شش ماه ضمانت‌نامه کتبی بدون محدودیت کیلومتر ارائه می‌شوند.

امتیاز 5 از 5

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۰۹۱۲۷۶۵۲۴۱۷

————————————

راه های ارتباطی با کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

موبایل (فیروز اسماعیلی): ۰۹۱۲۷۶۵۲۴۱۷

موبایل (فیروز اسماعیلی): ۰۹۱۹۱۱۰۷۳۵۷

موبایل (مهندس خان بابائی): ۰۹۱۲۵۶۵۴۴۳۲

اینستاگرام: aghakhanbabei@

کانال آپارات کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

کانال یوتوب کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

————————————

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود.

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *