تعمیر گیربکس at

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود.

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

گیربکس at چیست؟

گیربکس AT یا Automatic Transmission به گیربکسی گفته می‌شود که تغییر دنده‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهد. در این نوع گیربکس، سیستم هیدرولیکی و یا الکترونیکی برای کنترل تغییر دنده‌ها به کار می‌رود. به عنوان مثال، در گیربکس AT، برای تغییر دادن دنده به سرعت بالاتر، سیستم هیدرولیکی فشار روغن را افزایش می‌دهد تا یک کلاچ بین دنده‌های مختلف تغییر کند.

گیربکس AT معمولاً در خودروهای سواری استفاده می‌شود و می‌تواند در انواع مختلفی از این خودروها وجود داشته باشد، از جمله خودروهای شهری، خودروهای سبک بار، و وسایل نقلیه بزرگتر مانند کامیون‌ها.

یکی از انواع گیربکس های راجی در خودرو های امروزی گیربکس at است، تعمیرگ یربکس at با توجه به تعداد بالای استفاده از این نوع گیربکس اتوماتیک در خودرو های مختلف رواج بالاتری دارد، تعمیر گیربکس at در نگاه اول آسان اما سخت و تخصصی است و باید توسط افراد حرفه ای در این حوزه انجام شود.

 

مزیت گیربکس at در خودرو چیست؟

یکی از مزایای استفاده از گیربکس AT در خودرو، راحتی و آسانی در رانندگی است. در گیربکس AT، تعویض دنده به صورت خودکار انجام می‌شود و راننده نیازی به دستکاری در دنده ندارد. بنابراین، رانندگی با گیربکس AT به راحتی و با استفاده از پایه فرمان انجام می‌شود و کمتر خستگی به دست می‌آید. همچنین، به دلیل کارکرد خودکار گیربکس AT، خودرو دارای سرعت و نیروی بیشتری در مسیر خواهد بود و مصرف سوخت نیز بهبود خواهد یافت.

خودروی اتوماتیک خودرویی با گیربکس اتوماتیک است که نیازی به تعویض دستی دنده توسط راننده ندارد. گیربکس ها که با نام گیربکس نیز شناخته می شوند، به هدایت نیروی چرخشی و سرعت خودرو کمک می کنند. بنابراین، گیربکس های اتوماتیک با حرکت خودرو نسبت دنده را تغییر می دهند. یک گیربکس اتوماتیک از سنسورهایی استفاده می کند که به آن اجازه می دهد با استفاده از فشار داخلی روغن، دنده ها را در زمان مناسب تغییر دهد. تعویض دنده ها زمانی اتفاق می افتد که گیربکس به طور موقت از موتور جدا می شود که توسط مبدل گشتاور کنترل می شود.

با مشاهده پدال‌های خودرو می‌توانید متوجه شوید که یک خودرو اتوماتیک است. اگر خودرویی دو پدال داشته باشد به این معنی است که خودکار است. خودروهای دستی شامل یک پدال سوم – به نام پدال کلاچ – هستند که کمی کوچکتر از پدال ترمز است.

گیربکس اتوماتیک (AT):: هیدرولیک یا مبدل گشتاور استفاده می کند. واحد کنترل موتور خودرو (ECU) مستقیماً به سیستم متصل است تا امکان کنترل روان و دقیق موتور خودرو را فراهم کند. این فناوری در هند، خودروسازانی مانند هیوندای، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، آئودی از فناوری گیربکس اتوماتیک در بسیاری از خودروها و شاسی‌بلندهای خود استفاده می‌کنن

 

گیربکس اتوماتیک AT چگونه کار می کند؟

گیربکس اتوماتیک AT یک سیستم گیربکس خودرو است که بدون نیاز به دستی کردن دنده، تنظیم و تناسب رانندگی را با سرعت و کارایی بیشتر به دست می‌دهد. این گیربکس با استفاده از یک سری ترمزهای هیدرولیکی، شامل سه یا چهار تنظیمات، تغییر دنده را به طور خودکار انجام می‌دهد.

گیربکس اتوماتیک AT در حالت پایه خود دارای سه دنده است: دنده پایین، دنده بالا و دنده اصلی. در حالت عادی، گیربکس به طور خودکار از دنده پایین به دنده بالا و سپس به دنده اصلی تغییر می‌دهد، و برای کاهش سرعت از دنده اصلی به دنده بالا و سپس به دنده پایین تغییر می‌دهد. همچنین، برخی از گیربکس‌های AT دارای دنده‌های دیگری هستند که در شرایط خاص مانند حرکت در کوهستان یا برف و یخ استفاده می‌شوند.

در گیربکس اتوماتیک AT، تغییر دنده به وسیله یک شفت مرکزی و صفحات دنده‌های چرخشی انجام می‌شود. این شفت مرکزی دنده ها را مستقیما به موتور و ترمزهای هیدرولیکی که برای کنترل سرعت خودرو استفاده می‌شود، وصل می‌کند. به طور کلی، گیربکس اتوماتیک AT باعث افزایش رانندگی راحت‌تر و کارایی بیشتر در خودروهای پر استفاده می‌شود.

گیربکس اتوماتیک، چیدمان دنده ها، ترمزها، کلاچ ها، محرک روغن و دستگاه های حاکم که به طور خودکار نسبت سرعت بین موتور و چرخ های خودرو را تغییر می دهد. از زمان معرفی آن در سال 1939، گیربکس تمام اتوماتیک به تجهیزات اختیاری یا استاندارد در اکثر خودروهای سواری تبدیل شده است.

هنگامی که گیربکس در موقعیت درایو قرار می گیرد، راننده فقط باید پدال گاز را فشار دهد و با افزایش سرعت خودرو، گیربکس به طور خودکار در کل محدوده دنده های خود از پایین به بالا تغییر می کند (نسبت های سرعت محور محرک و شفت موتور) تا زمانی که دو شفت مستقیماً از طریق روغن در محرک روغن که ممکن است یک جفت روغن دو عنصری یا مبدل گشتاور سه عنصری باشد، به هم وصل شوند. هنگامی که خودرو سرعت خود را از دست می دهد، گیربکس به طور خودکار از دنده بالا به دنده پایین برمی گردد.

 

یک کوپلینگ روغن دارای دو توربین پره ای در مقابل یکدیگر است. با چرخش توربین موتور محرک، گشتاوری با چرخاندن روغنی که بین آنها به گردش در می آید، منتقل می شود. (این تقریباً شبیه دو فن روبروی هم است؛ وقتی یکی روشن می‌شود و با افزایش سرعت، هوای جاری از آن باعث می‌شود که فن دیگر بچرخد.) در خودرو، روغن به کوپلینگ روغن اجازه می‌دهد تا به راحتی سر بخورد. در سرعت های پایین موتور (بنابراین اجازه می دهد در حالت آرام در حالی که ترمز روشن است). در سرعت های بالا لغزش تقریباً از بین می رود و کوپلینگ روغن مانند یک اتصال جامد عمل می کند.

مبدل گشتاور هیدرولیک شبیه کوپلینگ روغن است. روغن در هر دو قدرت را منتقل می کند. در سرعت‌های پایین‌تر، پره‌های یک پمپ یا پروانه، روغن را به تیغه‌های استاتور فشار می‌دهند. این تیغه ها روغن را در برابر توربین منحرف می کنند، بنابراین گشتاور را افزایش می دهند.

در سرعت های بالاتر، مانند کوپلینگ روغن، روغن، استاتور، پمپ و توربین به عنوان یک واحد با هم می چرخند. روغن در جهات مختلف در قسمت های مختلف مبدل گشتاور هیدرولیک حرکت می کند. پمپ می چرخد و روغن را به بیرون پرتاب می کند. محفظه دونات شکلی که پمپ و توربین را در بر می گیرد، روغن را به سمت توربین می برد. در آنجا به پره های توربین برخورد می کند و به سمت داخل به سمت توپی توربین می لغزد و سپس از طریق استاتور به عقب باز می گردد. استاتور مجهز به کلاچ اوررانینگ یا یک طرفه است.

این دستگاه به استاتور اجازه می دهد تا برای انحراف روغن در سرعت های پایین و حرکت با پمپ و توربین در سرعت های بالا استفاده شود. آنچه در اینجا توضیح داده می شود ساده ترین سیستم است. اغلب سیستم دارای عناصر بیشتری برای انحراف و هدایت روغن است و اغلب یک مبدل گشتاور با گیربکس دنده ترکیب می شود.

حالی که فناوری قابلیت اطمینان و طول عمر بیشتر رانندگان روزانه را بهبود بخشیده است، مشکلات گیربکس at همچنان می‌تواند باعث ناراحتی ما شود. حتی بدتر از آن، پیشرفت‌های جدید در فناوری گیربکس at می‌تواند به مکانیک‌های با تجربه در تلاش برای تشخیص مشکلات گیربکس at و تعیین نحوه رفع آنها کمک کند.

مزایای گیربکس at

گیربکس اتوماتیک (AT) در خودروها به دلیل راحتی کارکرد و سبک رانندگی محبوبیت زیادی دارد و دارای مزایای زیر است:

۱- رانندگی راحت‌تر: یکی از اصلی‌ترین مزایای گیربکس اتوماتیک، رانندگی آسان و راحت است. در این نوع گیربکس، نیازی به تعویض دنده و استفاده از کلاچ نیست و در نتیجه، رانندگی بسیار ساده تر و کمتر خسته‌کننده می‌شود.

۲- عمر طولانی تر: گیربکس اتوماتیک معمولاً طول عمر بیشتری نسبت به گیربکس دستی دارد، زیرا از کمترین استفاده از کلاچ و دنده‌های دستی استفاده می‌کند.

۳- شتاب بالا: گیربکس اتوماتیک برای رسیدن به شتاب بالا و تسریع سریع‌تر خودرو بسیار مناسب است.

۴- بیشترین استفاده از قدرت موتور: گیربکس اتوماتیک قادر است تا بیشترین میزان قدرت موتور را به چرخ‌های خودرو منتقل کند و در نتیجه، می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

۵- راهنمایی در برخی موارد: برخی گیربکس‌های اتوماتیک با وجود نبودن روشنایی راهنمایی، به راننده کمک می‌کنند تا به راحتی از خودرو استفاده کنند و به دستورات موتوری درست عمل کنند.

 

معایب گیربکس at

به‌طور کلی، گیربکس AT مقرون به صرفه‌تر، راحت‌تر، و مجهز به ویژگی‌های بیشتری نسبت به گیربکس دستی است. اما در مقابل، گیربکس AT دارای برخی معایب نیز هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

1- هزینه بیشتر: گیربکس AT بسیار پیچیده‌تر از گیربکس دستی است و به همین دلیل قیمت بیشتری دارد.

2- مصرف سوخت: گیربکس AT به دلیل پیچیدگی بیشتر و وجود قطعات بیشتر، به میزان بیشتری سوخت مصرف می‌کند.

3- نیاز به تعمیرات پیچیده‌تر: در صورتی که گیربکس AT دچار مشکل شود، تعمیرات آن بسیار پیچیده‌تر از گیربکس دستی خواهد بود.

4- سرعت نامناسب: گیربکس AT در بعضی از موارد، ممکن است نسبت به گیربکس دستی سرعت نامناسبی ارائه دهد.

5- کنترل کمتر: در گیربکس AT، کنترل کمتری بر روی خودرو دارید و به همین دلیل تجربه رانندگی کمتری نسبت به گیربکس دستی خواهید داشت.

ماشین شما به دنده نمی رود؟ نحوه تشخیص مشکل

گیربکس اتوماتیک یک واحد هیدرولیک است که از مجموعه ای از خطوط، چرخ دنده ها و بدنه سوپاپ تشکیل شده است که به سیستم اجازه می دهد تا به تدریج نیرو را از موتور به مبدل گشتاور، از طریق بدنه سوپاپ، به میل محرک و در نهایت – محور وقتی ماشین شما به دنده نمی رود، یا وقتی در دنده است خودرو به جلو یا عقب حرکت نمی کند، مشکل اصلی معمولاً به یکی از این سه منبع مربوط می شود:

  • یک مشکل برقی گیربکس های اتوماتیک برای برقراری ارتباط با کامپیوتر سواری خودرو به مجموعه ای از سنسورها، سوئیچ ها و سیم کشی برق بستگی دارند. در بسیاری از موارد، یک نقص الکتریکی جزئی می‌تواند ارتباط با گیربکس at را مختل کند – که مانع از درگیر شدن آن می‌شود.
  • سیستم هیدرولیک گرفتگی اکثر گیربکس های اتوماتیک امروزی، حتی گیربکس CVT یا گیربکس متغیر پیوسته، به حفظ سطح مناسب روغن و روغن تمیز بستگی دارند – نه تنها برای تامین فشار هیدرولیک مورد نیاز بلکه برای خنک نگه داشتن گیربکس. اگر زباله در سیستم وجود داشته باشد، می تواند خطوط را مسدود کند و کارایی را مختل کند.
  • یک شکست مکانیکی باور کنید یا نه، کمترین منبع مشکل گیربکس at ، آسیب مکانیکی قطعات داخلی است.

 

رایج ترین مشکلات مربوط به گیربکس at

مشکل گیربکس at شماره 1 – اتصال یا اتصال سنسور معیوب

این یکی را در زیر «مسائل الکتریکی مزاحم» ثبت کنید، به‌عنوان دلیل اصلی که چرا خودروی شما به سمت درایو حرکت نمی‌کند. همانطور که در بالا بیان کردیم، همه گیربکس های اتوماتیک از یک سری حسگرها و اتصالات الکتریکی برای برقراری ارتباط با رایانه داخلی استفاده می کنند. گاهی اوقات یک سیم خورده، کثیف یا شل باعث می شود خودرو به دنده تغییر ندهد.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

مگر اینکه تجربه ای با سیستم های الکتریکی مدرن خودرو داشته باشید یا بتوانید یک اسکنر تشخیصی OBD-II را تفسیر کنید، این کار بهتر است به یک مکانیک حرفه ای سیار واگذار شود. آن‌ها می‌توانند به مکان شما بیایند، مشکل را عیب‌یابی کنند و با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته، چند اسکن تشخیصی را تکمیل کنند تا تعیین کنند که آیا این یک «مشکل سیم شل یا کثیف» ساده است یا مشکل‌سازتر.

مشکل گیربکس شماره 2 – کابل اتصال یا سوئیچ ترمز معیوب

اگر نمی‌توانید گیربکس را به‌صورت فیزیکی به دنده تغییر دهید، یا اگر هنگام راه‌اندازی خودرو نیز مشکل دارید، ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی کابل اتصال، شیر برقی اینترلاک دنده یا سوئیچ ترمز باشد. این سیستم‌ها دستگاه‌های ایمنی هستند که تضمین می‌کنند درایو نمی‌تواند خودرو را در حالی که در دنده جلو یا عقب است راه‌اندازی کند. برخی از افراد به این قطعات، قفل تعویض دنده می گویند.

خطای سوئیچ ترمز احتمالاً همزمان با عدم استارت خواهد بود. با این حال، اگر خودرو در حال حرکت است و به دنده نمی رود، ممکن است کابل اتصال شل، آسیب دیده یا قطع شده باشد.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

اولین کاری که یک مکانیک حرفه ای برای رفع این مشکل انجام می دهد، تشخیص صحیح مشکل ریشه است. اگر خودرو در حال استارت زدن است، احتمالاً سوئیچ ترمز نیست. این زمانی است که مکانیک یک بازرسی فیزیکی را برای تعیین اینکه کدام قطعه (های) نیاز به تعویض دارد، کامل می کند.

مشکل گیربکس شماره 3 – روغن گیربکس اتوماتیک at خرتب

همانطور که در بالا ذکر کردیم، روغن گیربکس کثیف یا آلوده می تواند باعث شود ماشین، کامیون یا SUV شما به دنده تغییر نکند. در حالی که اکثر گیربکس های اتوماتیک سیستم های آب بندی هستند، فیلترها یا واشر داخل در نهایت خورده می شوند و باعث مسدود شدن خطوط هیدرولیک می شوند. روغن گیربکس پایین همچنین می تواند منبع اصلی یک گیربکس اتوماتیک خراب باشد.

گاهی اوقات می توانید متوجه شوید که آیا این مشکل است که متوجه بوی شیرین سوزش می شوید که ناشی از گرمای بیش از حد است. می‌توانید سطح روغن را با بازرسی میله گیربکس بررسی کنید تا روغن کافی را بررسی کنید یا چراغ چک موتور روشن است.

 

رایج‌ترین مشکلات گیربکس AT عبارتند از:

۱. نشت روغن گیربکس: در برخی موارد، نشت روغن از گیربکس AT می‌تواند باعث مشکلاتی شود و به نیاز به تعمیرات گران‌قیمت تر و یا تعویض قطعات بیشتری در آینده منجر شود.

۲. خرابی سلنوئیدها: سلنوئیدهای گیربکس AT برای کنترل شیفترهای اتوماتیک مسئول هستند. در صورت خرابی سلنوئیدها، گیربکس AT ممکن است به درستی عمل نکند و یا شیفترها به درستی کار نکنند.

۳. خرابی محور خروجی: محور خروجی گیربکس AT مسئول انتقال نیرو به چرخ‌های پیشرانه است. در صورت خرابی محور خروجی، ماشین قادر به جلو حرکت نخواهد کرد.

۴. خرابی محرک الکترونیکی: محرک الکترونیکی برای کنترل شیفترهای گیربکس AT و تغییر دنده‌های اتوماتیک مسئول است. در صورت خرابی محرک الکترونیکی، گیربکس AT ممکن است به درستی عمل نکند.

۵. خرابی کلاچ: کلاچ در گیربکس AT به منظور تغییر دنده‌های اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت خرابی کلاچ، گیربکس AT به درستی عمل نخواهد کرد.

 

کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک at

تعمیر گیربکس at مشابه سایر گیربکس های اتوماتیک در مجموعه ی ما توسط تکنسین های حرفه و به صورت کاملا تخصصی انجام می شود.

ساختار گیربکس at در کنار شباهت با سایر گیربکس ها تفاوت هایی در ساختار خود با گیربکس های اتوماتیک دیگر دارد که تعمیر آن تنها در تخصص افراد حرفه ای است، این افراد به دلیل مهارت، سابقه و تجربه ای که دارند می توانند هر نوع مشکل خرابی در گیربکس at را به راحتی شناسایی و ابزار ها و دستگاه هایی مدرنی که در مجموعه ما موجود است تعمیر کنند.

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک کلیه خدمات با گارانتی شش ماهه کتبی بدون محدودیت کیلومتر ارائه می شوند.

امتیاز 5 از 5

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۰۹۱۲۷۶۵۲۴۱۷

————————————

راه های ارتباطی با کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

موبایل (فیروز اسماعیلی): ۰۹۱۲۷۶۵۲۴۱۷

موبایل (فیروز اسماعیلی): ۰۹۱۹۱۱۰۷۳۵۷

موبایل (مهندس خان بابائی): ۰۹۱۲۵۶۵۴۴۳۲

اینستاگرام: aghakhanbabei@

کانال آپارات کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

کانال یوتوب کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

————————————

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود.

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *