تعمیر گیربکس ماکسیما

گیربکس ماکسیما

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود.

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

یکی از خودروهای قدیمی که همواره در ایران طرفداران خاص خودش را داشته است ماکسیما است. این خودرو در مدل‌های مختلفی در سال‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. مدل‌های جدید ماکسیما دارای فناوری‌های پیشرفته ازجمله گیربکس اتوماتیک هستند. تعمیر گیربکس ماکسیما بر این اساس با مدل‌های اولیه این خودرو متفاوت است و به دانش و مهارت بیشتری نیاز دارد و باید توسط استادکاران متخصص در حوزه گیربکس اتوماتیک انجام شود.

 

گیربکس در وسیله نقلیه چه اهمیتی دارد؟

گیربکس یک خودرو اساساً “قلب” وسیله نقلیه است. با انواع چرخ‌دنده‌ها و شفت‌هایی که توسط مایع هیدرولیک کنترل می‌شوند، تجهیز شده است. راننده نیرو را از طریق پدال گاز، نیروی غیرمستقیم به چرخ‌ها از طریق نسبت‌های دنده‌های مختلف وارد می‌کند، بنابراین چرخش دنده را برای حرکت خودرو در امتداد انتقال می‌دهد.

گیربکس به موتور متصل است و به انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخ‌های آن کمک می‌کند. چرخش یک یا چند دنده در داخل جعبه‌دنده میزان گشتاور مصرف‌شده برای چرخاندن چرخ‌ها را تغییر می‌دهد. دنده کم شروع حرکت را برای وسیله نقلیه آسان‌تر می‌کند، زیرا نسبت به زمانی که ماشین در دنده بالا قرار داشت به تلاش کمتری برای موتور نیاز است.

اساساً دو نوع مختلف گیربکس اتوماتیک وجود دارد: گیربکس 4 سرعتِ استاندارد و گیربکس پیشرفته‌تر متغیر پیوسته (یا CVT). یک 4 سرعتِ معمولاً دارای چهار دنده جلو است، اما ممکن است به یک‌دنده  نیز مجهز شود که به‌عنوان سرعت پنجم عمل می‌کند.

یک گیربکس متغیر پیوسته دارای ضرایب دنده از پیش تعیین‌شده نیست، اما در عوض دارای یک سیستم قرقره است که می‌تواند نسبت‌های دنده را بی‌نهایت تغییر دهد. این به معنای تعویض دنده کمتر برای راننده و مصرف سوخت بهتر است. خودرویی که به این نوع گیربکس مجهز است ممکن است در هنگام حرکت “صاف” یا “بدون درز” در نظر گرفته شود.

 

قطعات گیربکس چیست؟

بخش‌های اصلی یک گیربکس 4 سرعتِ اتوماتیک استاندارد عبارت‌اند از: شفت ورودی، میل جلو، میل چرخشی. و شفت خروجی شفت ورودی توسط یک سیستم کلاچ به میل‌لنگ موتور متصل می‌شود. هر زمان که وسیله نقلیه در حال حرکت باشد با سرعت کامل می‌چرخد. میل ضد چرخ‌دنده داخلی است که راننده نمی‌تواند آن را ببیند. اما به میل‌لنگ موتور متصل است. هنگامی‌که برق اعمال می‌شود، با سرعت 1/2 می‌چرخد.

میل‌پایه چرخ‌دنده داخلی دیگری است که به‌طور مستقل از دوچرخ دنده دیگر می‌چرخد. این به‌عنوان یک شمارنده برای چرخ‌دنده شفت خروجی عمل می‌کند. شفت خروجی به محور عقب متصل است و درنتیجه ورودی موتور، سرعت را تغییر می‌دهد.

گیربکس با تغییر در سرعت چرخش شفت‌های داخلی، نیرو را از دنده به دنده منتقل می‌کند. در یک وسیله نقلیه دستی، این کار توسط اهرم‌های مکانیکی انجام می‌شود که مایع هیدرولیک را فشار می‌دهد و سپس دنده‌های مختلف را روی گیربکس‌ها حرکت می‌دهد. نتیجه نهایی همه این‌ها توانایی حرکت ماشین شما است. همین امر در مورد وسایل نقلیه با گیربکس اتوماتیک (معروف به “نیمه اتوماتیک”) صدق می‌کند. اما سیستم های هیدرولیک دیگری نیز وجود دارند که فرآیند را بسیار پیچیده‌تر می‌کنند.

 

از کجا بدانیم گیربکس ماکسیما به تعمیر نیاز دارد؟

وقتی مشکلی در تعویض دنده وجود دارد متوجه می‌شوید که گیربکس شما خراب می‌شود. همچنین ممکن است افزایش صدای موتور و کاهش شتاب به دلیل کمبود نیرو وجود داشته باشد. این امر به دلیل جدا شدن ذرات فلزی کوچک از داخل گیربکس و آلوده کردن سیال هیدرولیک است. این ماده زنگ مانند سیستم را مسدود می‌کند و باعث افزایش فشار و درنتیجه خرابی می‌شود.

این مشکل با یک تعویض ساده روغن گیربکس قابل تعمیر نیست. بازسازی گیربکس برای اطمینان از عملکرد صحیح خودرو ضروری است. تعمیر سیستم معمولاً شامل تعویض قطعات فرسوده، شستشوی تمام روغن‌های آلوده است. و تنظیم یا حتی تعویض بدنه شیرها.

 

بااین‌حال، بازسازی گیربکس همیشه ترجیح داده می‌شود که آن را تکه‌تکه تعمیر کنید. یک اشتباه کوچک در طول این فرآیند می‌تواند منجر به شکست کامل سیستم شود که بسیار پرهزینه‌تر خواهد بود.

همچنین لازم است ذرات فلزی را با ذرات جدید جایگزین کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. بهترین نوع قطعات جایگزین از فولاد واقعی ساخته‌شده‌اند، نه آلومینیوم یا سایر فلزات ارزان‌تر که در صورت استفاده بدون روغن‌کاری مناسب باعث ایجاد مشکل می‌شوند. نکته تخصصی: دلایل این امر عبارت‌اند از ساییدگی و پارگی بیش‌ازحد ناشی از افزایش سن، نشت مایع گیربکس، سطح پایین مایعات، گرم شدن بیش‌ازحد موتور و عدم تعویض منظم روغن.

برخی از علائم نشان می‌دهد که خودروی ماکسیما شما نیاز به بازسازی گیربکس دارد:

دنده‌ها به‌درستی تعویض نمی‌شوند یا به نظر می‌رسد در هنگام شتاب گیری قدرتی وجود ندارد.

صدای موتور افزایش می‌یابد که ناشی از برخورد قطعات شل داخل جعبه‌دنده به یکدیگر است.

ماشین به دنده‌های بالاتر نمی‌رود.

خودرو گهگاه در هنگام دور زدن چراغ توقف یا هنگام رانندگی آهسته از دنده خارج می‌شود.

هنگام شتاب گیری ماشین تکان می‌خورد.

اگرچه در چنین شرایطی همچنان می‌توانید وسیله نقلیه خود را برانید، انجام این کار توصیه نمی‌شود. به‌طورمعمول رانندگی کنید و قبل از اینکه آسیب بیشتری رخ دهد، گیربکس خود را در اسرع وقت تعمیر کنید.

 

مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک ماکسیما به شرح زیر هستند؟

بازسازی گیربکس ماکسیما مطمئناً یک کار پیشرفته است که به آموزش و تجربه فراوان نیاز دارد.

هنگامی‌که به دنبال دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه بازسازی گیربکس خود هستید، بهترین مکان برای شروع، مراجعه به دفترچه راهنمای سرویس ارائه‌شده توسط سازنده است. این به شما همه‌چیزهایی را که باید در موردبازسازی گیربکس اتوماتیک وسیله نقلیه خود بدانید، ازجمله نحوه جدا کردن قطعات، روش مونتاژ مجدد و مشخصات گشتاور را می‌گوید.

قبل از شروع، عاقلانه است که یک دوست به شما کمک کند. نگه‌داشتن دائم گیربکس دشوار است درحالی‌که انتهای دیگر باید جدا شود. هنگام برداشتن درپوش بدنه عقب به سه نفر نیاز خواهید داشت زیرا دو نفر به‌تنهایی نمی‌توانند آن را بلند کنند.

نکته تخصصی: اگر از جک گیربکس استفاده می‌کنید، می‌توانید از یک نفر بخواهید که آن را کار کند درحالی‌که شخص دیگری در جدا کردن قطعات کمک می‌کند. همچنین به یکدست اضافی برای باز نگه‌داشتن فیلتر هنگام برداشتن آن نیاز دارید.

هنگام مونتاژ گیربکس، ترتیب جداسازی و مونتاژ هر قطعه را در نظر داشته باشید. این مهم است زیرا اگر چیزی را دقیقاً درجایی که از آن آمده است قرار ندهید، ممکن است تعویض دنده دشوار باشد یا دنده‌ها به‌درستی تعویض نشوند.

در اینجا یک روش گام‌به‌گام است که یک نمای کلی از روند بازسازی ارائه می‌دهد. این فقط یک راهنمای کلی برای اهداف اطلاعاتی است و شما نباید بدون مراجعه به دفترچه راهنمای خدمات خود آن را امتحان کنید.

  • وسیله نقلیه را روی بالابر بالا ببرید تا هر چهارچرخ از زمین جدا شوند
  • با باز کردن دریچه تخلیه که در نزدیکی آن قرار دارد، روغن گیربکس ماکسیما باید از مخزن خارج شود. این بخش معمولاً در زیر یکی از صندلی‌های جلو، در کنسول مرکزی یا پشت یک پانل پلاستیکی درجایی روی زمین قرار دارد. همچنین می‌توانید پیچ ​​و مهره‌ای را از داخل تابه بیرون بیاورید که تمام مایعات را به یکباره تخلیه می‌کند.
  • تشت روغن گیربکس را بردارید. این‌یک پانل عریض بزرگ است که در پایین محفظه موتور ماشین شما قرار دارد. با حذف آن به تمام اجزای داخلی دسترسی خواهید داشت و بنابراین می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را حذف کنید.
  • مبدل گشتاور را با باز کردن یک دریچه تخلیه در پایه آن، تا حدی از مخزن آن تخلیه کنید. همچنین می‌توانید فیلتر گیربکس را که در پایین ظرف روغن قرار دارد، جدا کنید.
  • پیچ‌های نصب تکیه‌گاه مرکزی را بردارید و سپس تمام اتصالات الکتریکی متصل به آن را در زیر کاپوت جدا کنید. این شامل سنسورهای سرعت، کابل دریچه گاز و غیره است.
  • تمام اعضای متقاطع را که گیربکس اتوماتیک را به قاب خودرو محکم می‌کنند جدا کنید. این شامل عضو متقاطع است که در پشت پایه موتور جلو قرار دارد و همچنین آن‌هایی که آن را از پایین نگه می‌دارند.
  • تمام پیچ و مهره‌هایی که گیربکس اتوماتیک را روی موتور محکم می‌کنند را بردارید و در صورت لزوم هر دو یونیت را با دست کمک بگیرید و آن‌ها را از زیر بلند کنید. مطمئن شوید که یک ظرف تخلیه زیر آن‌ها دارید تا مایعات باقیمانده‌ای که ممکن است بیرون بیاید جمع‌آوری کنید.
  • از یک پیچ‌گوشتی برای باز کردن واشر که گیربکس را می‌بندد از پشت استفاده کنید یا فقط آن را با برش‌های حلبی قطع کنید. سایر واشرهای متصل به گیربکس اتوماتیک خود را بردارید و آن‌ها را کنار بگذارید. در زیر شما باید یک پوشش بزرگ دنده پیدا کنید، آن را نیز بردارید.
  • در داخل جعبه‌دنده، شما باید یک مجموعه دنده سیاره‌ای بسیار بزرگ پیدا کنید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به سایر اجزای داخلی، آن را با باز کردن پیچ‌های نگهدارندِ و بیرون کشیدن آهسته آن جدا کنید.
  • هر یک از چرخ‌دنده‌هایی را که داخل جعبه گیربکس دستی شما قرار دارند را با استفاده از یک چکش نرم یک‌به‌یک جدا کنید این شامل دنده داخلی بزرگ متصل به شفت اصلی، چرخ‌دنده‌های خورشیدی و سایر چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای است.
  • تمام پیچ‌ها را که قسمت‌های جعبه گیربکس دستی را محکم می‌کنند، بازکنید. این کار بهتر است با استفاده از یک مته قابل‌حمل با سر بیتی با اندازه مناسب انجام شود تا بعداً آن‌ها بیش‌ازحد سفت نشوند. همچنین باید شفت‌های بیرون زده از هر طرف را بردارید.
  • دوشاخه‌های دنده و ریل‌های دنده را با استفاده از پیچ‌گوشتی یا اسکنری‌تر جدا کنید تا آن‌ها را با دقت بیرون بیاورید. قبل از برداشتن آن‌ها مطمئن شوید که متعلق به کدام دنده هستند، در غیر این صورت ممکن است بعداً همه‌چیز را باهم مخلوط‌کنید.
  • درپوش‌های یاتاقان‌هایی را پیدا کنید که یاتاقان‌های کاملاً جدید را در جای خود نگه می‌دارند و آن‌ها را از قاب بازکنید. حتماً توجه داشته باشید که در بالا یا پایین علامت‌گذاری شده‌اند. تمام پیچ‌ها را که بلبرینگ‌های قدیمی را در جای خود نگه می‌دارند، بازکنید و در صورت لزوم، یاتاقان‌های جدید را با استفاده از پرس در موقعیت خود قرار دهید. قبل از شروع به مونتاژ مجدد وسایل بعداً همه‌چیز را با گریس بلبرینگ بپوشانید.
  • از فایل ها، کاغذ سنباده و ابزارهای تمیزکننده برای حذف خوردگی و تجمع از داخل جعبه گیربکس دستی استفاده کنید، جایی که همه دنده‌ها در حال حرکت هستند.
  • همه چیز را به ترتیب معکوس نحوه برداشتن چیزها دوباره جمع کنید. همه چیز را بدون پیچ و مهره محکم در جای خود قرار دهید زیرا زمانی که ماشین شما دوباره‌کار می‌کند به فضایی برای تنظیم نیاز دارید.
  • در صورت نیاز واشرها را تعویض کنید و مطمئن شوید که همه چیز در جای خود محکم است قبل از اینکه قسمت‌های جعبه‌دنده را باهم عوض کنید.
  • اگر تابه روغن را برداشته‌اید، روغن گیربکس اتوماتیک نو را به گیربکس اتوماتیک خود اضافه کنید. نوع مایع بسته به آنچه سازنده خودرو شما نیاز دارد متفاوت است، فقط برای اطلاعات بیشتر دفترچه راهنمای سرویس را بررسی کنید.
  • مبدل گشتاور را دوباره نصب کنید و آن را با روغن جدید پرکنید. قبل از اینکه فیلتر گیربکس اتوماتیک را با استفاده از یک واشر جدید وصل کنید، یکبار دیگر برای هرگونه علائم آسیب یا نشتی آن را بررسی کنید. سپس پیچ‌ها، کانکتورها، اعضای متقاطع و درنهایت کل مجموعه را دوباره زیر خودروی خود نصب کنید.
  • گیربکس را به فلایویل وصل کنید و آن را با دقت در جای خود قرار دهید. ببه کمک آچار گشتاور آن را محکم در محل خود بچسبانید و سپس تمام اجزای دیگر را به‌جای خود وصل کنید. این‌ها شامل سنسورهای سرعت، کابل دریچه گاز و غیره است. درنهایت، باتری خودروی خود را دوباره وصل کنید و مطمئن شوید که قبل از خلاص شدن از شر هر مایعی که ممکن است داخل آن باقی‌مانده، آن را به‌طور کامل تست کنید.

 

تعمیر گیربکس ماکسیما در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

شاید تعمیر گیربکس ماکسیما با توجه به تعداد متفاوت مدل‌های این خودرو ساده و ابتدایی به نظر برسد، به همین دلیل است که افراد در تعمیر و حتی سرویس گیربکس ماکسیما خود دقت کمی می‌کنند و عموماً به مراکز عمومی در حوزه تعمیر گیربکس مراجعه می‌کنند. گیربکس اتوماتیک ماکسیما اما مانند سایر گیربکس‌های اتوماتیک در خودروهای روز دنیا با مدل‌های اولیه خود تفاوت دارد و نمی‌توان بادانش مربوط به مدل‌های قدیمی اقدام به تعمیر این گیربکس‌ها کرد، این امر سبب می‌شود تا خرابی و مشکل در گیربکس ایجاد شود که می‌تواند دردسرساز باشد.

عمده مراکز عمومی تعمیر خودرو گیربکس شما را باوجود کمترین مشکل به‌راحتی به‌صورت کامل تعویض می‌کنند و هزینه زیادی را برای شما ایجاد می‌کنند درحالی‌که در مراکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک این امر اصلاً رخ نمی‌دهد.

ما به پشتوانه تیم تخصصی خود در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک با اطمینان به شما هر نوع خرابی و مشکل در گیربکس ماکسیما در انواع مدل‌های مختلف این خودرو را شناسایی و در گام بعدی با توجه به پروتکل تعمیر می‌کنیم، تعویض کامل گیربکس تنها در شرایطی انجام می‌شود که گیربکس شما به‌هیچ‌عنوان قابل تعمیر نباشد.

 

امتیاز 5 از 5

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۰۹۱۲۷۶۵۲۴۱۷

————————————

راه های ارتباطی با کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

موبایل (فیروز اسماعیلی): ۰۹۱۲۷۶۵۲۴۱۷

موبایل (فیروز اسماعیلی): ۰۹۱۹۱۱۰۷۳۵۷

موبایل (مهندس خان بابائی): ۰۹۱۲۵۶۵۴۴۳۲

اینستاگرام: aghakhanbabei@

کانال آپارات کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

کانال یوتوب کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

————————————

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود.

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *