تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن گیربکس اتومات

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود.

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

کلید عمر طولانی گیربکس اتوماتیک، تازه، تمیز و خنک نگه‌داشتن روغن گیربکس است. هنگامی‌که دمای روغن گیربکس اتوماتیک از محدوده عملیاتی بهینه 70 تا 90 درجه سانتی‌گراد (160 درجه فارنهایت تا 200 درجه فارنهایت) فراتر رود، شروع به شکسته شدن می‌کند و عمر روغن را کاهش می‌دهد و به‌نوبه خود عمر صفحات اصطکاکی، نوارها را کاهش می‌دهد.، سوپاپ‌ها، فنرها، مهروموم‌ها، یاتاقان‌ها و سایر قطعات گیربکس داخلی. نصب کولر روغن گیربکس باعث افزایش طول عمر گیربکس و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه می‌شود.

خنک‌کننده روغن گیربکس اتوماتیک زمانی بهترین عملکرد رادارند که همراه با خنک‌کننده کارخانه نصب شوند و در جلوی رادیاتور نصب شوند (برای بررسی با ما تماس بگیرید). با ورود مجدد روغن گیربکس خنک به اتو ترانس، سوپاپ‌ها، فنرها، مهروموم‌ها، یاتاقان‌ها و سایر قسمت‌های گیربکس داخلی همان‌طور که در نظر گرفته‌شده است عمل می‌کنند و درنتیجه عملکرد نرم‌تر، تغییرات مثبت، دمای تخته طبقه پایین‌تر و عمر گیربکس اتوماتیک افزایش می‌یابد.

اگر روغن گیربکس را در فواصل زمانی توصیه‌شده تعویض نکنید، روغن کثیف می‌شود که کارایی آن را به‌عنوان روان کننده بسیار کاهش می‌دهد. این باعث افزایش اصطکاک، گرما و سایش و پارگی در گیربکس می‌شود.

علائمی که نشان می‌دهد زمان تعویض روغن گیربکس در خودروی شما فرارسیدهاست عبارت‌اند از: جهش در RPM قبل از تعویض دنده، صداهای ساییدن، بالا و پایین رفتن ناگهانی دنده، و بوی سوختن که نشان‌دهنده افزایش اصطکاک بین قطعات متحرک گیربکس است. برای کمک به جلوگیری از مشکلات پایدار در گیربکس، یاد بگیرید که چگونه روغن گیربکس را تعویض کنید و تعویض روغن گیربکس را به‌طور منظم بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری خودرو خود قرار دهید.

روغن گیربکس فقط باید یک‌بار در هر 30000 تا 60000 مایل برای گیربکس‌های دستی و هر 60000 تا 100000 مایل برای گیربکس‌های اتوماتیک تعویض شود. حتماً دفترچه راهنمای مالک را برای برنامه تعمیر و نگهداری توصیه‌شده توسط سازنده بررسی کنید تا تخمینی از فاصله زمانی تعویض روغن گیربکس مناسب برای خودروی خاص خود به دست آورید.

همچنین می‌توانید کاپوت خودرو را بازکنید و به دنبال نشانگر روغن گیربکس با دسته قرمز بگردید تا سطح روغن گیربکس را در خودرو بررسی کنید. اگر روغن گیربکس تمیز به نظر می‌رسد، اما سطح آن پایین است، ممکن است فقط نیاز به‌اضافه کردن روغن به سیستم داشته باشید، اما اگر رنگ آن تغییر رنگ داده است، بهتر است روغن را تغییر دهید.

مانند بسیاری از کارهای تعمیر و نگهداری در یک وسیله نقلیه، تعویض روغن گیربکس با پارک کردن خودرو در یک فضای امن، مانند گاراژ یا راهروی هموار، آغاز می‌شود. خودرو را در پارک بگذارید، کلیدها را بیرون بیاورید و ترمزدستی را فشار دهید.

برای دسترسی به محفظه روغن گیربکس به‌منظور تخلیه روغن گیربکس قدیمی، باید از جک برای بلند کردن خودرو از سطح زمین استفاده کنید. با تعلیق وسیله نقلیه بر روی جک، می‌توانید حلقه‌های چرخ را پشت لاستیک‌های عقب قرار دهید تا از حرکت یا جابه‌جایی خودرو در حین کار جلوگیری کنید.

جایگزینی برای استفاده از جک برای بلند کردن اتومبیل، راندن وسیله نقلیه روی سطح شیب‌دار چرخ‌های فولادی است. این ابزارها برای تحمل وزن وسیله نقلیه ساخته‌شده‌اند و دارای فرورفتگی‌هایی در بالای هر سطح شیب‌دار هستند تا از جابجایی یا جابجایی وسیله نقلیه جلوگیری کنند. فقط مطمئن شوید که بعد از خاموش کردن موتور حدود 5 تا 10 دقیقه اجازه دهید خنک شود تا با قطعات و روغن گیربکس اتوماتیک فوق‌العاده داغ کار نکنید.

 

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین سرویس‌هایی است که برای حفظ سلامت گیربکس اتوماتیک باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود. تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به موارد زیر نیاز دارد:

۱. رعایت شدت و نوع کاربری خودرو: بسته به شدت و نوع کاربری خودرو، فاصله بین دو سرویس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ممکن است متفاوت باشد. اگر خودرو بیشتر در شرایط سختی مانند شهری با ترافیک سنگین یا در مسیرهای کوهستانی با ارتفاع بالا استفاده می‌شود، سرویس‌های تعویض روغن باید بیشتر باشد.

۲. رعایت توصیه‌های تولید کننده: توصیه‌های تولیدکننده خودرو در مورد تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید رعایت شود. تولیدکننده برای هر مدل خودرو تعداد سرویس‌های لازم را تعیین کرده است که باید رعایت شود.

۳. بررسی شرایط روغن: بررسی شرایط روغن گیربکس اتوماتیک نیز بسیار مهم است. در صورتی که روغن آلوده یا بیش از حد سوخته شده باشد، باید به‌صورت فوری تعویض شود.

۴. مراجعه به مکانیک ماهر: تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بهتر است توسط یک مکانیک ماهر و با استفاده از تجهیزات صحیح انجام شود. برای انجام این کار باید به یک سرویس مرکزی خودرو مراجعه کرده و تعیین وقت سرویس را با آن‌ها هماهنگ کنید.

تعویض روغن گیربکس
تعویض روغن گیربکس

مراحل تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

ابتدا سطح روغن گیربکس اتوماتیک را با استفاده از میله اندازه‌گیری بررسی کنید روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) روغنی است که در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک یا اتوماتیک استفاده می‌شود. معمولاً به رنگ قرمز یا سبز است تا از روغن‌موتور و سایر روغن موجود در خودرو متمایز شود. در اکثر وسایل نقلیه، می‌توانید درحالی‌که موتور در حال کار است، سطح را با یک عدد سنج بررسی کنید.

  • به دنبال میله گیر روغن گیربکس باشید که معمولاً دسته قرمز است. روی اکثر خودروها باید به‌وضوح برچسب‌گذاری شود و دسترسی به آن آسان باشد،. اگر موتور شما حدود یک ساعت است که روشن نشده است و در آب‌وهوای بسیار گرم زندگی نمی‌کنید برای سطوح مناسب به Cold Reading مراجعه کنید.
  • اگر سطح شما پایین است، اما روغن تمیز به نظر می‌رسد، ممکن است فقط سیستم را پرکنید اگر روغن تغییر رنگ یا لجن دار به نظر می‌رسد، باید آن را تغییر دهید. اگر در نشانگر مسافت پیموده شده هستید که باید روغن گیربکس خود را تعویض کنید، ممکن است تصمیم بگیرید که به‌هرحال آن را تعویض کنید، حتی اگر روغن خوب به نظر برسد.
  • وسیله نقلیه را با پایه‌های جک بلند می‌شود. مطمئن شوید که فضای کافی برای فشار دادن به زیر خودرو دارید و جک‌ها به‌طور ایمن پشتیبانی می‌شوند. زمانی که زیر ماشین کار می‌کنید، همیشه روی یک سطح صاف و یکنواخت پارک کنید و از پایه‌های نگهدارندِ، چاک‌ها یا سایر مهاربندی‌های قابل‌قبول برای اطمینان از ایمنی در صورت خرابی جک یا تلاش وسیله نقلیه برای خارج شدن از سطح شیب‌دار استفاده کنید
  • روغن را تخلیه کنید. برای تخلیه روغن، پیچ تخلیه را بازکنید یا محفظه را بردارید و روغن بلافاصله شروع به تخلیه می‌کند. این احتمال وجود دارد که مقداری روغن روی دست‌هایتان وارد شود (تقریباً غیرممکن است که از این کار جلوگیری کنید)، اما می‌توانید مطمئن شوید که صورت و سینه‌تان را از راه دورنگه دارید تا ریزش آن به حداقل برسد. ظرف را زیر آن قرار دهید، دوشاخه را بازکنید و آن را بیرون بکشید و سریع آزاد کنید تا از سر راه خارج شود.

اگر مخزن گیربکس اتوماتیک دارای دوشاخه تخلیه است، دوشاخه را جدا کنید تا روغن در ظرف جمع‌آوری تخلیه شود. از مخزنی استفاده کنید که می‌تواند حاوی ده لیتر روغن گیربکس اتوماتیک باشد، اگرچه احتمالاً این مقدار از آن تخلیه نمی‌شود.

اگر نیاز به برداشتن کل مخزن گیربکس دارید، دوپیچ بالایی را تا نیمه‌باز کنید، سپس پیچ‌های دیگر را تا انتها بازکنید. به‌محض باز شدن کامل آخرین پیچ، ظرف ممکن است کمی بیفتد و روغن شروع به تخلیه کند. همچنین ممکن است مجبور شوید با استفاده از مقداری نیرو آن را شل کنید.

فیلتر و واشرهای روغن گیربکس را ارزیابی کنید. هنگام تعویض روغن، بهتر است وضعیت فیلتر و واشرها را بررسی و ارزیابی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید. آن‌ها نیازی به تعویض هر بار ندارند، اما فیلترها و واشرهای ترک‌خورده یا نشتی باید برداشته شوند و با قطعات یکسان جایگزین شوند، که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه لوازم خودرو خریداری کنید. برای اینکه بدانید به چه جایگزین‌هایی برای مدل خود نیاز دارید، به فروشگاه مراجعه کرده و با یک تکنسین صحبت کنید.

اگر این کار را انجام دادید، یا اگر تصمیم گرفتید این کار را نکنید، دوشاخه و مجموعه مخزن را تعویض کنید و با سوکت یا آچار گشتاور سفت کنید. پیچ‌ها را بیش‌ازحد سفت نکنید

روغن گیربکس جدید اضافه کنید هنگامی‌که ظرف بر روی خودرو قرار گرفت، می‌توانید ماشین را از پایه جک پایین بیاورید و روغن گیربکس را با تنوع مناسب جایگزین کنید. سازنده خودرو. برای افزودن انواع صحیح روغن، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید.

  • در اکثر خودروها، روغن گیربکس را از طریق درگاهی که میله اندازه‌گیری را از آن جدا کرده‌اید، اضافه می‌کنید. روغن جدید در بیشتر موارد مستقیماً به این دهانه می‌رود. باید از قیف استفاده کنید. روغن راکمی کمتر از مقداری که تخلیه کرده‌اید در آن بریزید تا بیش‌ازحد پر نشود. شما می‌توانید مقادیر مناسب را در دفترچه راهنمای مالک خود پیدا کنید

ماشین را روشن کنید و اجازه دهید چند دقیقه کار کند. سطح روغن را بررسی کنید. اگر سطح پایین است، روغن بیشتری اضافه کنید. این کار را تا زمانی که روغن گیربکس در سطح مناسب قرار گیرد تکرار کنید. از پر کردن بیش‌ازحد خودداری کنید. برخی از گیربکس‌ها نیاز به بررسی روغن در حالت خنثی و برخی دیگر در پارک دارند. اگر در موقعیت صحیح قرار نگیرد مقدار نامناسبی روغن اضافه خواهد شد. دین استیک و دفترچه راهنمای مالک موقعیت صحیح را نشان می‌دهد.

برخی از سازندگان تعویض روغن را توصیه نمی‌کنند مگر زمانی که گیربکس در حال تعمیر است. این گیربکس‌ها معمولاً دارای یک دین استیک سنتی برای بررسی سطح نیستند و ممکن است سنسورهایی داشته باشند که سطح روغن گیربکس اتوماتیک را نشان می‌دهند.

سرویس روغن گیربکس
سرویس روغن گیربکس

روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟

روغن گیربکس اتوماتیک، روغنی است که برای روان کردن و سریع‌تر کردن عملکرد گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود. این روغن علاوه بر این که به عنوان یک ماده‌ی غلیظ برای کارکرد داخلی گیربکس به کار می‌رود، در بسیاری از قطعات گیربکس نیز عملکرد کننده است. این روغن عمدتاً از انواع مختلف پایه‌های نفتی و افزودنی‌های شیمیایی تشکیل شده است که در نتیجه به دلیل خواص روان‌کنندگی و سایر خصوصیاتشان می‌توانند در کارکرد گیربکس اتوماتیک مفید باشند.

روغن گیربکس اتوماتیک که به‌عنوان ATF نیز شناخته می‌شود، قسمت‌های متحرک گیربکس شمارا روان، تمیز و محافظت می‌کند. نکته مهم این است که این روغن همچنین با گیربکس اتوماتیک گرمای اضافی به خنک‌کننده گیربکس خودرو، به‌عنوان خنک‌کننده گیربکس عمل می‌کند.

 

چرا روغن گیربکس نیاز به تعویض منظم دارد؟

روغن گیربکس اتوماتیک همانند هر روغن دیگری در ماشین مستعمل شده و در طول زمان کیفیت و خواص آن تغییر می کند. با گذشت زمان و استفاده مکرر از خودرو، روغن گیربکس کثیف و شاید حاوی ذرات فلزی و دیگر آلاینده های مختلف شود. این مواد آلاینده می توانند به قطعات گیربکس آسیب برسانند و باعث کاهش عمر و عملکرد آن شوند. به همین دلیل، تعویض منظم روغن گیربکس اتوماتیک می تواند برای حفظ عمر و عملکرد بهتر گیربکس و کاهش خطر خرابی های ناگهانی آن، ضروری باشد.

درست مانند روغن‌موتور شما، روغن گیربکس به‌مرورزمان خراب می‌شود، به‌خصوص اگر در شرایط گرم قرارگرفته باشد، و زمانی که این اتفاق می‌افتد، گیربکس شما ممکن است آن‌طور که باید عمل نکند. اگر روغن شما تخریب شود یا سطح آن نادرست باشد، عملکرد تعویض دنده، مصرف سوخت و صافی بدتر می‌شود. درنهایت، ممکن است در تعویض دنده با مشکل مواجه شوید. بدتر از آن، دنده‌های شما ممکن است به‌هیچ‌وجه تغییر نکنند و شمارا با قبض تعمیرات پرهزینه مواجه کند.

 

هرچند وقت یک‌بار باید روغن گیربکس خود را تعویض کنید؟

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بستگی به شرایط و عملکرد خودرو دارد و ممکن است با توجه به شرایط متفاوت متفاوت باشد. با این حال، بیشتر تولید کنندگان خودرو برای خودروهای اتوماتیک توصیه می کنند که روغن گیربکس در بازه‌های ۴۰،۰۰۰ تا ۸۰،۰۰۰ کیلومتر یا هر ۳ تا ۵ سال یکبار تعویض شود.

همچنین در صورت استفاده شدید از خودرو یا شرایط سخت مانند رانندگی در شرایط آب و هوایی سرد، متداول‌تر تعویض کردن روغن گیربکس به صورت مکررتر از زمان تعیین شده است. به هر حال، برای دقیق تر مشخص کردن زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خود، بهتر است به دستورالعمل های تولید کننده خودرو مراجعه کنید.

باید به توصیه‌های سازنده برای فواصل تعویض روغن گیربکس مراجعه کنید زیرا بسته به نوع گیربکس وسیله نقلیه شما متفاوت است.

به‌عنوان یک قاعده کلی، سطح و کیفیت روغن گیربکس شما باید بررسی شود و در صورت نیاز، هر بار که روغن‌موتور تعویض می‌شود، تعویض شود.
به خاطر داشته باشید که روغن گیربکس مانند روغن‌موتور «استفاده» نمی‌شود، بنابراین اگر سطح شما پایین است، احتمالاً گیربکس شما نشتی دارد.

 

بررسی روغن گیربکس اتوماتیک چگونه است؟

با استفاده از میله اندازه‌گیری می‌توان روغن گیربکس اتوماتیک را به‌راحتی بررسی کرد. مطمئن نیستید این کجا واقع‌شده است؟ به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید. برخی از گیربکس‌ها به نشانگر نصب نشده‌اند که می‌تواند بررسی سطوح را برای خود دشوار کند.

اگر گیربکس شما دارای نشانگر است، این پنج مرحله ساده را دنبال کنید:

  1. نشانگر گیربکس خود را پیدا کنید.
  2. وسیله نقلیه خود را گرم‌کنید
  3. میله را بیرون بکشید و روغن اضافی را با پارچه پاک‌کنید.
  4. دوباره وارد کنید و دوباره بیرون بکشید.
  5. روغن را ازنظر رنگ و سطح بررسی کنید.

بسته به خودرو، روغن گیربکس باید قرمز روشن یا زرد شفاف باشد. اگر تیره و قهوه‌ای سوخته است نیاز به تعویض دارد. روغنی که تجزیه‌شده گاهی اوقات بوی سوختگی می‌دهد.

 

آیا می‌توانید روغن گیربکس را خودتان تعویض کنید؟

خیر، سرویس گیربکس می‌تواند در برخی از مدل‌های خودرو مانند مدل‌های خودرو بی ام و که دارای دوشاخه تخلیه نیستند، نامرتب و دشوار باشد.

مهم‌ترین چیزی که باید قبل از انجام هرگونه تعمیر خودرو به خاطر بسپارید این است که مطمئن شوید که چه‌کاری انجام می‌دهید. آیا تحقیقاتی که انجام داده‌اید یا توصیه‌هایی که در مورد مدل و مدل خودروی خاص خود دریافت کرده‌اید است؟ اگرنه، با فروشنده یا تعمیرگاه تخصصی تماس بگیرید و یک سرویس رزرو کنید.

موارد دیگری که باید به خاطر بسپارید:

    1. از روغن گیربکس صحیح مشخص‌شده برای گیربکس خود استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید، گروه استادکاران کلینیک تخصصی گیربکس اتوماتیک می‌تواند به شما در انتخاب محصولات سازگار برای وسیله نقلیه خود کمک کند.
    2. بسیار مهم است که روغن گیربکس اتوماتیک تا سطح صحیح پر شود. این‌یک روش مهم است، بنابراین اگر مطمئن نیستید، این ممکن است یکی از کارهایی باشد که بهتر است به متخصصان واگذار شود.
سرویس روغن گیربکس
سرویس روغن گیربکس

روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس یک روغن معمولی نیست، بلکه یک کوکتل با مواد بسیار متفاوت است. بنابراین در زبان انگلیسی از مخفف ATF (روغن گیربکس اتوماتیک) استفاده می‌شود.

وظایف ATF

لیست زیر توضیح می‌دهد که چرا روغن گیربکس اساساً مرکزی ترین و مهم ترین جزء یک گیربکس اتوماتیک مدرن است. تعویض دنده در شرایط سرد و گرم، تحمل بار بالا، قابلیت اطمینان و غیره – همه این ویژگی‌ها تنها با عوامل کلیدی زیر حاصل می‌شوند:

  • برای انتقال نیرو (وظیفه هیدرودینامیکی) – همانطور که موج دریا انرژی را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌کند، روغن گیربکس انرژی موتور احتراق داخلی را به گیربکس منتقل می‌کند.
  • به عنوان یک روغن هیدرولیک عمل می‌کند (عملکرد هیدرواستاتیک) – بیشتر سوپاپ‌ها و پیستون‌ها در گیربکس با فشار روغن حرکت می‌کنند.
  • به عنوان یک خنک کننده و پاک کننده سطح کارآمد عمل کنید – تمام اجزای گیربکس با روغن گیربکس خنک می‌شوند، همانطور که تمیز کردن سطح داخل گیربکس نیز انجام می‌شود.
  • اصطکاک کافی روی سطوح فشار دیسک‌های کلاچ ایجاد می‌کند. اصلاح کننده‌های اصطکاک – درجه لغزندگی روغن را بین دو دیسک کلاچ تغییر می‌دهد و برای تعویض دنده بسیار مهم است.
  • برای محافظت از مکانیک در برابر سایش و پارگی. عوامل ضد سایش و فشار شدید – کمک به روغن کاری و محافظت از قطعات در برابر تماس فلز با فلز، ایجاد یک لایه محافظ.
  • برای محافظت از مهرها در برابر پیری و سخت شدن افزودنی‌های متورم مهر و موم – از مهر و موم‌ها در برابر سایر مواد شیمیایی تهاجمی که در روغن گیربکس هستند محافظت می‌کند. بدون آنها، فشار روغن گیربکس به زودی کاهش می‌یابد و نشت خارجی رخ می‌دهد. می‌تواند دمای بسیار پایین را تحمل کند. کاهنده نقطه ریزش به کاهش ویسکوزیته روغن در دماهای پایین کمک می‌کند. این یک پیش نیاز برای کارکرد بی عیب و نقص گیربکس با -40 درجه سانتیگراد است. می‌تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند. ضخیم کننده‌ها و بهبود دهنده‌های شاخص ویسکوزیته – پلیمرهایی که تضمین می‌کنند روغن پایه در دماهای بالا خیلی روغن نمی‌شود.
  • روغن باید بتواند دمای بالای 300 درجه سانتیگراد را تحمل کند. اسیدهای خنثی کننده بازدارنده اکسیداسیون تشکیل ترکیبات خورنده و گل تشکیل شده از ترکیب اکسیژن، گرما و سایر آلودگی‌ها را کاهش می‌دهند.
  • از خوردگی سطوح داخلی گیربکس جلوگیری کنید. بازدارنده‌های خوردگی – افزودنی‌های شیمیایی برای جلوگیری از خوردگی، که معمولاً توسط آب، اسیدها و سایر ناخالصی‌های شیمیایی موجود در روغن ایجاد می‌شود.
  • از ایجاد کف جلوگیری کنید فوم بازدارنده کف روغن را کاهش می‌دهد تا فشار مداوم و ثابت بر روی سیستم روانکاری را تضمین کند. در حالی که بیشتر مواد افزودنی به استحکام لایه روغن می‌افزایند، شکستن حباب‌های هوا دشوار است، اما بسیار مهم است.

 

عواقب سایش روغن

سایش روغن گیربکس اتوماتیک در صورت عدم تعویض به موقع، ممکن است باعث افزایش دمای گیربکس شده و در نتیجه کاهش عمر مفید قطعات گیربکس گردد. همچنین سایش روغن می‌تواند باعث کاهش کیفیت روانکاری و عملکرد گیربکس شود و در نتیجه احتمال خرابی‌های جدی‌تری را افزایش دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که روغن گیربکس اتوماتیک به صورت منظم تعویض شود.

روغن (یا روغن فنی) یک محصول با تکنولوژی بالا است که خواص آن با کارکردن با ناخالصی‌های زیاد به دست می‌آید و دارای عملکردهای گسترده‌ای است.

بسته به مشخصات محصول، 20 تا 30 درصد آن ناخالصی و 70 تا 80 درصد آن روغن پایه است. با استفاده طولانی مدت، خواص روغن پایه و ناخالصی‌ها تغییر می‌کند. این بدان معناست که تمام این خواص باید در طول عمر روغن بالاتر از حداقل حد بحرانی باشد. حتی اگر یکی از آنها بدتر شود، به آرامی ویژگی‌های دیگر را پایین می‌آورد.

ویژگی‌های روغن در گیربکس اتوماتیک با گذشت زمان تغییر می‌کند، واقعیتی ثابت و شناخته شده و در نتیجه باعث کاهش طول عمر گیربکس می‌شود تا در نهایت خراب شود.

به عنوان مثال، از دست دادن توانایی خنثی سازی اسیدها ابتدا منجر به سطوح هدایت کننده و آب بندی با دقت بالا می‌شود. این منجر به نشتی در مجرای روغن گیربکس و کاهش فشار می‌شود. این به نوبه خود منجر به سایش بیشتر دیسک‌های کلاچ می‌شود. مواد دیسک آزاد شده به دلیل افزایش سایش ظرفیت فیلتر روغن را کاهش می‌دهد و در نتیجه افت فشار عمومی در سیستم ایجاد می‌شود. دومی به نوبه خود بر عملکرد کلی گیربکس تأثیر می‌گذارد. نمونه‌های مشابه نیز ممکن است اثر مهارکننده‌های کف یا اثرات ضد سایش مواد شیمیایی باشد.

 

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

قیمت خدمات توسط چندین مؤلفه تعیین می‌شود:

  • زمان کار (پیچیدگی)
  • هزینه قطعات یدکی یعنی مقدار روغن
  • نام تجاری / نوع روغن
  • قیمت واشر و فیلتر

بیایید نگاهی به همه آنها بیندازیم.

پیچیدگی کار

خودروها و گیربکس آنها بسیار متفاوت است. زمان صرف شده برای کار به عنوان مثال به موقعیت گیربکس (طولی، عمودی)، اتصالات لوله‌های خنک کننده و محل آنها، تعداد پیچ ​​های میل لنگ، موقعیت حفاظ یا تیرهای پایین و غیره بستگی دارد.

بنابراین، روش‌های نگهداری از برندها یا انواع مختلف گیربکس می‌تواند در زمان بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک میتسوبیشی پاجرو 5 سرعته برای تعویض فیلتر باید با پرتو خودرو تعویض شود، در حالی که خودروی 7 سرعته مرسدس در پایین خودرو باز است و هیچ کار اضافی انجام نمی‌شود و در برخی از ولووها فیلتر نمی‌تواند. اصلا تعویض بشه

مقدار روغن

مقدار روغن مصرفی در طول فرآیند هم به میزان کثیفی گیربکس و هم به اندازه گیربکس بستگی دارد.

به عنوان یک قاعده، هرچه ظرفیت مکعب موتور خودرو بیشتر باشد، گیربکس بزرگتر است.

میزان کثیفی گیربکس بستگی به تاریخچه خودرو، نحوه و مکان استفاده از آن و اینکه آیا اصلا روغن تعویض شده است یا خیر. هر چه مسافت پیموده شده بیشتر باشد و ماشین در آن با شدت بیشتری کار کند (و کشور مبدا و درجه حرارت نیز بر آن تأثیر می‌گذارد)، گیربکس کثیف تر است.

تعویض روغن گیربکس همیشه نیاز به روغن به مقدار گیربکس + مقدار اضافی روغن برای از بین بردن کثیفی‌های قدیمی دارد. حجم خالص گیربکس خودروهای مدرن 7-13 لیتر است و معمولاً 2-6 لیتر روغن اضافی برای تمیز کردن گیربکس مورد نیاز است.

بنابراین، هزینه کل از نظر تئوری 9 تا 19 لیتر است، اما در اغلب موارد مصرف روغن بین 12 تا 15 لیتر باقی می‌ماند که 7-13 لیتر آن پس از تمیز کردن در جعبه دنده باقی می‌ماند.

مارک روغن

امروزه انواع مختلفی از گیربکس اتوماتیک در خودروها استفاده می‌شود. آنها از نظر اصول کار (CVT، DSG، سیاره‌ای و غیره)، سازنده و ظرفیت باربری با یکدیگر متفاوت هستند.

فیلتر روغن و واشر

تمام گیربکس‌ها دارای فیلتر روغن در داخل هستند. برخی از مدل‌ها حتی 2-3 دارند. به عنوان یک قاعده، فیلتر روغن خودروهای دیفرانسیل عقب و اکثر خودروهای چهار چرخ متحرک را می‌توان در طول تعمیر و نگهداری معمولی تعویض کرد، اما در بسیاری از مدل‌های چرخ‌های جلو این امکان وجود ندارد.

همانند قطعات یدکی، هم می‌توان از سازنده اصلی (معمولاً گران تر) و هم از سازنده جایگزین B (معمولاً ارزان تر) استفاده کرد.

خودروسازان خودشان فیلتر نمی‌سازند، بلکه از کارخانه‌های مشابهی که شرکت‌های پس از فروش فیلترها را خریداری می‌کنند، خریداری می‌کنند. بنابراین به تجربه می‌توان گفت که خروجی برخی از شرکت‌های تولید کننده قطعات یدکی حتی با کیفیت بهتر یا همان کیفیت اصلی است.

با توجه به موارد ذکر شده در مقاله و اهمیت روغن گیربکس اتوماتیک در کارایی کلی گیربکس خودرو و سایر بخش‌های خودروی شما در کلینیک تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک تمامی روغن‌هایی که به عنوان روغن گیربکس جایگزین در خودروی شما استفاده می‌شوند کاملا با کیفیت و اصل هستند.

تمامی روغن‌ها براساس نوع و مدل گیربکس اتوماتیک خودروی شما انتخاب و به کار برده می‌شوند. تمامی خدمات در مجموعه ما از تعمیر گیربکس تا تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و سرویس گیربکس اتوماتیک با ضمانت شش ماهه بدون محدودیت کیلومتر ارائه می‌شوند.

 

چگونه می‌توانم بفهمم که زمان تعویض روغن گیربکس رسیده است؟

برخی از خودروهای اتوماتیک دارای سیستم هشدار تعویض روغن گیربکس هستند که در صورت نیاز به تعویض روغن، به راننده هشدار می‌دهد. همچنین، بهتر است در دفترچه راهنمایی خودرو خود به بازه زمانی تعویض روغن گیربکس توجه کنید و در صورت لزوم، روغن گیربکس را تعویض کنید.

 

چه عواملی بر بازه زمانی تعویض روغن گیربکس تأثیر می‌گذارند؟

بازه زمانی تعویض روغن گیربکس به عوامل متعددی نظیر شرایط رانندگی، میزان استفاده از خودرو، نوع روغن گیربکس، سن خودرو، شرایط آب‌وهوایی و… بستگی دارد. به طور کلی، با شناخت بهتر این عوامل می‌توانید بازه زمانی مناسبی برای تعویض روغن گیربکس خودرو خود تعیین کنید.

 

آیا باید در هر تعویض روغن گیربکس، فیلتر روغن گیربکس نیز تعویض شود؟

بله، در هر تعویض روغن گیربکس، بهتر است فیلتر روغن گیربکس نیز تعویض شود. فیلتر روغن گیربکس، وظیفه جداسازی ذرات کوچک و زنگ زدگی‌ها از روغن گیربکس را دارد و در صورت عدم تعویض آن، ممکن است روغن گیربکس آلوده شود و باعث خرابی و ضعف عملکرد گیربکس شود.

 

کلینیک تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک

کلینیک تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک تنها مرکز تخصصی سرویس گیربکس اتوماتیک است، در مجموعه ما تمامی افراد دارای دانش تخصصی، سابقه کافی، مهارت بالا و تجربه در امر سرویس و تعمیر و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در خودروهای مختلف ایرانی و خارجی هستند، کلیه خدمات در کلینیک تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک هم در حوزه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و هم سایر موارد موردنیاز برای تعمیر و سرویس، با تضمین شش‌ماهه کتبی بدون محدودیت کیلومتر ارائه می‌شوند.

تعویض روغن تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک

خدمات کلینیک تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک شامل موارد زیر است:

تخلیه روغن گیربکس اتوماتیک

تمیز کردن مخزن روغن

بررسی وضعیت روغن گیربکس اتوماتیک، شواهد فلز یا مواد پوشش کلاچ در مخزن و هرگونه شواهدی از لجن و آلودگی بررسی می‌شوند.

فلاش کامل گیربکس

تمیز کردن و یا تعویض فیلتر گیربکس

بررسی و تعمیر کنترلر ها و باندها

نصب مجدد مخزن گیربکس با واشر جدید

پر کردن مخزن گیربکس با روغن گیربکس جدید و اصل

بررسی نشتی و سایش در مهروموم و شیلنگ و اتصالات گیربکس

تست برای بررسی عملکرد کامل گیربکس اتوماتیک سرویس شده

کلیه خدمات با ضمانت 6 ماه بدون محدودیت کیلومتر عرضه می‌شوند.

امتیاز 5 از 5

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۰۹۱۲۷۶۵۲۴۱۷

————————————

راه های ارتباطی با کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

موبایل (فیروز اسماعیلی): ۰۹۱۲۷۶۵۲۴۱۷

موبایل (فیروز اسماعیلی): ۰۹۱۹۱۱۰۷۳۵۷

موبایل (مهندس خان بابائی): ۰۹۱۲۵۶۵۴۴۳۲

اینستاگرام: aghakhanbabei@

کانال آپارات کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

کانال یوتوب کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک

————————————

در کلینیک تخصصی گیربکس های اتوماتیک، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود.

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *